Living With Vintage - Antique Scandinavian Folk Style

In the latest issue of "Antikvärlden", the Swedish magazine on antiques and vintage, you´ll find 12 pages on antique Scandinavian folk style. Predicting it´s revival. Based in a growing interest in great craftsmanship and cultural roots.

In Denmark "Amagerhylden" has had it´s comeback for some years now. In a upcycled form. As has many other elements of Scandinavian Folk Style in a modernised form.



For those who doesn´t know: 
The shelf is also called a pyramide shelf and was a big trend all over Europe in the 18th and 19th Century.
Photo Carla og Krudtuglen

The modernised folk art is very young at heart. Could the antique folk style be an answer to that from the 40+?

Being 40+ myself I actually don´t find it hard to see a comeback for the antique folk style mixed with more modern furniture and home decor. Not as a base though. It really requires a farm house. More like a part of the interior. After all many great designers looked back and improved former times design. Roots are important.


Danish antique peasant style
18th - 19th Century
Photos from lauritz.com and Museum Sonderjylland

In Danish we call this style "almue". In Swedish "almoge". I wonder if there is a English word for it?????

4 comments:

  1. Oh, the shelf is so so lovely!

    ReplyDelete
  2. Jeg hadde en helt enkel hvit pyramidehylle på rommet da jeg var barn, med små arvede porselensfigurer i:-) Stolen med tre ben er også et kjært gjensyn, den hadde mine besteforeldre, bare i hvitt.
    Jeg tror aldri jeg har hørt et norsk ord for almue- stilen, der er da litt merkelig... Jeg syns ellers jeg ser mer som er inspirert av fransk landlig stil her hjemme enn av norsk. Det er da litt synd at man ikke lar seg inspirere mer av det som er tettere på. I tekstilindustrien, derimot, hentes det mye inspirasjon fra de gamle strikkede og vevde mønstre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var også en forundring artiklen gav udtryk for, men mon ikke den franske og engelske landstil er udtryk for en slags evig feriestemning, som det nationale ikke kan hamle op med. Desuden er de to indretningsstile også mere lyse end almuestilen. Det mørke tror jeg er almuestilens største forhindring for at få en nutidig gennemslagskraft. Det er jo også derfor alle retropigerne maler deres amagerhylder i friske farver i stedet for at beholde den oprindelige bemaling.

      /Birgitte

      Delete

I´m so glad you left a comment!